Konsten att skriva bra SEO content

Vad ska man tänka på när det kommer till att producera bra content som faktiskt rankar på Google? Jag önskar att svaret vore enkelt och det fanns en helig skrift som kunde berätta exakt hur Google’s algoritm tänker och fungerar när det kommer till att analysera text och bestämma vad som ska rankas var.

Svaret är dock inte så enkelt men heller inte så komplicerat som många vill få det till!

Egentligen tycker jag inte om alls längre att kalla content för ”SEO content” med anledningen av att bra content som rankar bör ha fokus på saker som:

  • Innehållsrikt
  • Faktagranskat
  • Informativt
  • Enkelt att läsa

Enkelt förklarat så ska content skrivas med kvalitet i fokus. Begreppet myntades under tidigt 00-tal då det gick att lura Google väldigt enkelt genom att spamma nyckelordet som du önskade ranka på i texten väldigt ofta och på så vis var det bra ”SEO content”, men idag är det inte så enkelt. Idag har Google blivit så pass smart att algoritmen i många fall klarar av att bedöma vad som är innehållsrikt och ”innehållsfattigt” content.

Krångla inte till det

”Keep it simple” brukar jag säga, krångla inte till det för mycket. Ska du exempelvis skriva en guide om hur man installerar om en dator eller vilket Windows som passar till vilken årsmodell på dator. Tänk då på att hålla en röd tråd och bra underrubriker, gör det enkelt att navigera i texten och inkludera gärna även bilder i texten för att göra den mer lättläst.

Tänk att du ska skriva texten som en informationstext till dig själv, så att du enkelt kan följa denna guide nästa gång som du stöter på samma problem när du ska installera om din dator.

Givetvis SEO i fokus

Med rubriken så vill jag ändå poängtera att du självklart ska inkludera sökordet som du vill ranka på i din text, det vill jag inte förminska. Däremot så ska det inte spammas eller användas ”mer än nödvändigt”. Google har även blivit så pass duktiga att de klarar av att förstå böjningar på ord och förkortningar. Med det sagt så behöver det inte heller alltid vara en exakt match på sökordet som du vill ranka på.

Vill du lära dig mer om grunderna i SEO? Fortsätt gärna att följ våra inlägg och prenumerera på nyhetsbrevet som går ut en gång i veckan där du kan ta del av senaste nytt om vad som hänt i SEO-världen!

Stephen Simmons

Ninja inom SEO och affiliate marknadsföring. Började leka med SEO 2012 och har sedan dess växlat mellan affiliate och att driva SEO-byrå med verksamhet i Norden & Dubai. Sålt mitt innehar i byrån och arbetar nu heltid med affiliate.

Stephen Simmons

Ninja inom SEO och affiliate marknadsföring. Började leka med SEO 2012 och har sedan dess växlat mellan affiliate och att driva SEO-byrå med verksamhet i Norden & Dubai. Sålt mitt innehar i byrån och arbetar nu heltid med affiliate.