0

Vad är en bra backlink?

Backlinks, inlänkar eller länkar. Olika uttryck men samma innebörd. Har du börjat jobba med din SEO så har du säkert ramlat över information som säger att du bör samla länkar till din sajt, så kallade backlinks eller på svenska “inlänkar”. Det handlar alltså om att få andra sajtägare att länka till din sajt, gärna med ett relaterat innehåll till vad du ägnar dig åt.

Faktum är att länkar än idag är en oerhört stor rankingfaktor, även om Google själva inte vill ge sken av detta och säger att man inte ska försöka sig på att “manipulera” sökresultatet genom att “fiska länkar”. De vill istället att alla länkar som finns på nätet ska komma naturligt. Vilket självklart är en jättefin tanke i teorin men helt omöjligt i den faktiska och riktiga världen. Med den logiken så blir du snabbt omsprungen av dina konkurrenter som istället väljer att göra precis tvärtemot vad Google vill, och istället jagar länkar till sin sajt.

Vad är en länk?

En länk består av ett textstycke som är markerat med en klickbar text som i sin tur leder till en annan destination på nätet, i detta fallet vill du att det ska vara till din sajt. Ett exempel på en länk hade varit att vi i detta inlägg nämner att om du är intresserad av att lära dig hur man skriver bra SEO content som rankar på Google så kan du klicka på texten för att då hamna på vårt inlägg om just detta ämne. Det som vi gjort här är att vi berättat för Google att vi tycker att om du är ute efter den typen av information så bör du besöka den undersidan, och då har den undersidan fått en länk. Men för att det ska ge en kraft i Google’s ögon så ska länken gå från en sajt till en annan.

Så hur vet man då vad som är en bra länk och varför hjälper det mig att ranka högre på Google?

Jo, faktum är att man kan tolka en länk som en “röst”. Du har fått en sajt att “rösta på din sajt”, vilket stärker din trovärdighet och Google känner sig mer bekväm i att ranka din sajt högre upp i sökresultatet på Google för att flera andra personer har tipsat om just ditt innehåll och din sajt.

Med det så halkar vi då in på vad som är en bra länk. En bra länk ska gärna komma ifrån en stark och trovärdig sajt, hur vet man då det? Det finns verktyg som t.ex. Ahrefs.com där man kan se hur många länkar (läs röster) sajten som ska länka till din sajt har. Desto fler länkar (röster) som den har ifrån starka sajter, desto starkare blir den sajten i sig.

Här har också dock mycket hänt de senaste åren, då man började att manipulera sajter genom att peka många starka länkar till en värdelös sajt för att sedan sälja länkar på denna sajten för höga summor pengar. Därför har Google istället valt att fokusera mycket på relevans.

Backlink med relevans

En riktigt bra länk kommer ifrån en stark sida med hög trovärdighet, många länkar till sig, gärna med några år på nacken och handlar i de allra bästa fall om ett liknande område som just din sajt gör. Där har du näst intill hittat den “perfekta länken”. Så därför handlar det om vad för typ av sajt som du själv har, när vi ska hitta de perfekta sajterna att få en länk ifrån.

Fokusera hellre på relevans än att sajten enbart ska vara stark i Google’s ögon är mitt personliga råd. Allting talar för att Google framåt kommer att fortsätta att prioritera relevans och ägna sig mycket åt att kunna analysera vilka länkar som är köpta “manipulerade” och vilka länkar som är naturliga där sajtägaren av egen vilja har länkat till en annan sajt.

Matyas Dios

29 år gammal, delaktig i ett flertal bolag, främst relaterade till någon form av internetverksamhet. Älskar företagande, affiliate, ekonomi och krypto. Jag skriver även de flesta artiklarna på sajten.

Leave a Reply

Your email address will not be published.